Kvalitet och produkter i fokus för Calixter
I september 2018 sjösatte tre kompisar inredningsbutiken Calixter med Askås som e-handelsleverantör. Nu när ett år har passerat konstaterar Fredric, Tyra och Baldvin att första etappen har gått bra men att resan bara har börjat.
– Det är hård konkurrens och vi måste fortsätta jobba långsiktigt och smart med marknadsföring, säger Fredric.
Fredric Lindqvist är VD och majoritetsägare med marknadsföring och SEO som expertområden. Tyra Matsdotter är delägare och utbildad inredare med lång erfarenhet inom homestyling.
Tillsammans med Baldvin Ahlander grundade Fredric och Tyra det Göteborgsbaserade inredningsföretaget Calixter. Ett företag som nu blickar tillbaka på ett händelserikt första år.
– Jag tycker att det har gått över förväntan. Vi sålde för 100 000 första tre månaderna och målet är att slå miljonen under detta året, säger Fredric.
När trion bestämde sig för att starta e-handel tillsammans gick rollfördelningen dem emellan mer eller mindre automatiskt. Olika typer av erfarenheter har kommit till nytta i det nya gemensamma företaget.
Tyras kompetens inom inredning fungerade som beslutsunderlag när bransch skulle väljas.
– Ja det är Tyra som har fått avgöra mycket när det gäller produkter och sortiment. Att det skulle bli inredning visste vi från början med tanke på hennes bakgrund, säger Fredric.
Att bygga upp en verksamhet och ta marknadsandelar inom inredning är utan tvekan en utmaning. Konkurrensen är tuff och det handlar om att sticka ut och på så sätt ta ifatt ett försprång som andra har skapat enbart genom att finns till längre.
– Visst är det så, vi slåss mot aktörer som varit igång och byggt organisk trafik under många år. Vi behöver jobba smart med vår synlighet för att nå ut, säger Fredric Lindqvist.
Samtidigt som branschen som sådan är fylld av konkurrenter ger inredning i grunden goda förutsättningar till marknadsföring. Inte minst influencers är ett givet marknadsföringssätt som Fredric och Calixter tror på.
– Vi har haft tre-fyra samarbeten med influencers per månad. Träffar man rätt där så är det en riktigt bra väg och vi jobbar stenhårt med Instagram och sociala medier i stort.
By Calixter
I Calixters sortiment är belysning en betydande del och när företaget nu satsar på egna produkter och det egna varumärket By Calixter är bordslampor först ut. Den inledande lanseringen är på gång och förhoppningarna är stora.
– Generellt tror vi verkligen på att jobba med egna produkter. Att sälja vår egen inredning ger högre marginaler samtidigt vi kan stärka vårt varumärke. Vi jobbar för fullt med fabriken i Kina och kommer förhoppningsvis att släppa våra lampor "bolux" i november, säger Fredrik.
Hösten med Black Friday och den efterföljande julhandeln är högsäsong för Calixter. Det finns gott hopp om att försäljningen nu ska ta fart ordentligt efter den något lugnare sommarperioden.
– Vi har gått ner när det gäller marknadsföringen lite under sommaren och jobbat med våra produkter och vårt sortiment. Nu ser vi verkligen framemot november och december som redan förra året gick väldigt bra för oss.
I ett längre perspektiv vill Calixter fortsätta expandera med fler produkter, egna och andras av hög kvalitet. Det finns tankar om etablering på andra marknader och Askås som e-handelsleverantör får såklart en nyckelfunktion i ett sådant skede.
– Det känns väldigt skönt att samarbeta med Askås, inte minst med tanke på den erfarenhet ni har när det gäller tillväxt geografiskt till nya marknader. Sedan ville vi ha en partner som gav oss en stabil grund. Projektet, lanseringen och det första året har gått riktigt bra. Vi har fått en snabb sajt och det har varit smidigt att komma igång, säger Fredric Lindqvist.
Som sagt, första etappen är avklarad och resan fortsätter.
Fotnot: På stora bilden syns Fredric Lindqvist, Tyra Matsdotter och Baldvin Ahlander.