Rivstart för Mr Cake
Att det skulle bli bakverk, choklad och sötsaker klarnade tidigt för Roy Fares. Nu har han och kollegorna även tagit steget in i onlinevärden.
– Det känns fantastiskt kul och vi är jättenöjda med hur sajten har blivit, säger Roy Fares.
Redan på hemkunskapsundervisningen i skolan väcktes Roy Fares intresse för sötsaker och bakning. Intresset omvandlades via fortsatt utbildning till framgångar och kvitton på att konditoryrket var rätt väg att gå för honom.
Han blev svensk mästare för unga bagare och kom på tredje plats i det efterföljande Europamästerskapet. För tio år sedan vann Roy Fares titeln som Årets konditor i Sverige och sedan dess har han skapat en stark relation till sin publik och sina kunder via ett flertal tv-produktioner och framgångsrika kokböcker.
– Jag har alltid gillat att jobba kreativt. Under livet har det växt fram en passion för det här hantverket. Att kunna skapa vackra och goda saker med enkla råvaror som socker, grädde och choklad, säger Roy Fares.
Digital omställning
De senaste åren har det mesta handlat om det egna företaget Mr Cake med två fysiska butiker som Roy Fares driver tillsammans med Mattias Ljungberg. En enhet öppnade i Stockholm 2017 och ytterligare en i Göteborg 2019. Planeringen för 2020 innehöll en fortsatt satsning på de befintliga verksamheterna och expansion med ytterligare ett café.
Sedan förändrades förutsättningarna för Mr Cake liksom för världen i stort. Corona-pandemin blev en påtaglig utmaning men i förlängningen även en möjlighet.
– Vi har såklart påverkats av den här situation och haft mindre att göra som en följd av pandemin. Detta innebar att vi på allvar började fundera på en digitalisering och att börja sälja produkter via e-handel.
Beslutet togs alltså så sent som i september och sedan har allting gått riktigt snabbt. Lansering i tid till julhandeln var den uppenbara målsättningen.
– Vi är på många sätt ett ganska litet företag med möjlighet att ställa om snabbt. Att köra igång i januari hade ju inte gett samma förutsättningar till en bra start. Det har varit en intensiv process med att ta fram produkter, testbaka, hitta en e-handelspartner och driva igenom projektet.
Kontakt med Askås togs efter rekommendationer från bekanta som driver e-handel med Askås som leverantör.
– Vi var inte särskilt kunniga när det gäller e-handel och det är ju lite av en djungel där ute. Men goda omdömen från kompisar gjorde att vi kände oss trygga i valet av Askås, säger Roy Fares.
Kravspecifikationen gällande design och funktion var tydlig. Att handla online från Mr Cake ska vara smidigt, lustfyllt och inspirerande.
– Ja, det viktiga när det gäller sajten är att den ska vara enkel, ren och lagom färgglad. Det värsta jag själv vet är röriga e-handelssajter där det är krångligt att navigera och hitta.
Utfallet av projektet har blivit så som Roy Fares och hans kollegor önskade. Sajten är tilltalande, smakfull och enkel.
– Det har fungerat väldigt bra och vi har fått ett bra bemötande av alla på Askås. Vi är själva nöjda med hur sajten har blivit och vi fått god respons från många hardcore-fans och det är ju ett härligt kvitto att få.
"Det har varit helt crazy"
Lanseringen i början av december blev en rivstart in i e-handelsvärlden för Roy Fares och Mr Cake. Försäljningen av presentpåsar, kola, choklad och alla andra godsaker i sortimentet var mer intensiv än förväntat.
Vissa produkter sålde slut helt och det var långa nätter på lagret för att hinna med.
– Det var crazy, bara första dagen fick vi in 400 order. Vi gjorde allt för att hinna med men beställningarna kom in snabbare än vi hann packa. Det vara bara att ösa på med extra personal och det blev lite av en crash-course för oss allihop, säger Roy Fares.
Resterande delen av julhandel fortsatte med ett högt tryck och stort intresse från kunderna. Det handlade om att producera nya produkter, fylla på lagret och såklart om att ta hand om alla beställningar som kom in i en stadig takt.
– Vi har omkring 60 anställda i Stockholm och Göteborg merparten jobbade med e-handeln i december. Det känns väldigt skönt att vi har möjlighet att flytta över personalresurser och vi har inte behövt säga upp någon personal under den här utmanande tiden.
Roy Fares blickar mot framtiden med klara ambitioner att utveckla och förfina erbjudandet online. Och när Corona-pandemin så småningom läggs bakom oss blir det såklart en fortsatt satsning på den fysiska delen av caféupplevelsen.
– Vi ser väldigt positivt på fortsättningen. Vi vill bygga upp en riktigt ”gottebutik” med alla tänkbara godsaker online. Att kunna skicka hem våra varor till kunder över hela Sverige är ett fantastiskt tillskott till våra fysiska verksamheter, säger Roy Fares.
"Ett fantastiskt trevligt projekt där vi tillsammans med Mr Cake målinriktat jobbade mot en snabb lansering utan att tumma på kvalitén."
Eva Nordgen, projektledare Askås
"Goda omdömen från kompisar gjorde att vi kände oss trygga i valet av Askås."
Roy Fares, VD Mr Cake