Desenios segertåg fortsätter
Efterfrågade produkter, fokus på en personaliserad kundupplevelse och geografisk expansion. Framgångsreceptet för Desenio sedan resan tog sin början på allvar för fem år sedan har varit tydligt. 2018 blev inget undantag. Tillväxten fortsätter kraftigt uppåt.
– Det var ett bra år och vi fick mycket gjort på flera fronter, säger Desenios vd Fredrik Palm.
Snabb global expansion, hög tillväxt på specifika marknader och en kraftfull ökning av antalet anställda. Lägg till detta ständig utveckling och förbättring av produkterna, trendiga posters med motiv som kunderna verkligen vill ha.Att sedan göra allt detta metodiskt och med ett grundläggande strategiskt tänkande i bakgrunden – detta är arbetsmodellen som Desenio har följt de senaste åren.
Desenios VD Fredrik Palm har varit med på resan sedan sommaren 2016. Känslan är att bolaget under de första åren försökte hålla en relativt låg profil. Målet var snabb och stabil tillväxt samtidigt som man skaffade sig ett försprång mot befintliga och framtida konkurrenter.
Idag är möjligheterna att hålla en låg profil självklart betydligt mer begränsade. Samtidigt är behoven av att flyga under radarn inte längre alls lika påtagliga. Desenio har nått en position som definitivt är marknadsledande i Sverige och på stark frammarsch i en mängd länder runtom i världen.
– 2018 var ännu ett bra år där vi fick mycket gjort på flera fronter. Vi startade fyra nya landspecifika sajter, Österrike, Schweiz, Belgien och Australien. Vi stärkte upp vår organisation ordentligt, under året gick vi från 29 till 85 personer i bolaget, säger Fredrik Palm.
Betallösningar och frakter
2017 omsatte Desenio 237 miljoner kronor, då en ökning från knappt 100 miljoner kronor året dessförinnan. Bokslutet för fjolåret är ännu inte helt klart. Men att kurvan har fortsatt stadigt uppåt är ingen hemlighet.
Tillväxt och expansion på alla fronter – försäljningsmässigt, personalmässigt och geografiskt inbegriper såklart att det dyker upp frågeställningar och problem längs vägen.
– Den största utmaningen är att bibehålla vår kultur och effektivitet. Detta är något vi arbetar väldigt aktivt och medvetet med. För varje ny marknad lägger vi stort fokus på att vara relevanta och uppfattas lokala, exempelvis gällande betallösningar och frakter.
En annan utmaning till följd av framgångarna är att belastningen på sajten måste hanteras. Rekordnivåer gällande trafik noterades under fjolåret och under intensiva försäljningsperioder, i synnerhet Black Week, sätts kapaciteten på prov.
– Så är det absolut. I takt med att vi växer blir proaktivitet för en väl fungerande sajt för våra besökare allt viktigare. Detta är något vi tillsammans med Askås ständigt arbetar med.
2019 kommer att innebära etableringar på fler nya marknader. Desenios expansionsplaner innefattar länder och regioner som Askås tidigare inte haft språkstöd för. Mot bakgrund av detta pågår just nu omfattande utveckling av e-handelsplattformen och från och med Askås 10 kommer det finnas stöd för UTF8.
– För att kunna fortsätta vår geografiska expansion var teckenkodningsprojektet en förutsättning och vi är glada för att Askås lyssnade på våra behov och prioriterade detta. Det är en förutsättning för oss att ha en partner som kan och vill utvecklas och expandera tillsammans med oss på Desenio, säger Fredrik Palm.