Teknikproffset växlar upp med Enterprise
29 september 2021 var det dags för lansering av en helt ny sajt med Askås som leverantör.
– Vi är jättenöjda med hur vi blivit mottagna. Askås har tagit sig an den här utmaningen på bästa sätt och skräddarsytt de lösningar vi behöver, säger Peter Olsson på Teknikproffset.
Den grundläggande affärsidén har varit densamma sedan bolaget grundades i Göteborg 2009. Teknikproffset är och ska vara marknadsledande i sitt segment när det gäller utbud, kundservice och inte minst priser. Sortimentet idag utgörs av tillbehör till datorer, mobiltelefoner, gaming, foto, bilar och annan hemelektronik.
Peter Olsson rekryterades som E-commerce Manager för fyra år sedan. Uppdraget var tydligt – att få fart på tillväxten.
– Bolaget omsatte lite drygt 20 miljoner kronor då och utvecklingen hade stagnerat lite. Jag såg dock en enorm potential och tillsammans med ägarna Simon Wahlgren och Per Bengtsson satte vi upp en plan för hur vi skulle gå vidare.
Snabbt började saker och ting hända. Man nådde ut till fler kunder och antalet order per dag sköt i höjden. Nu har omsättningen ökat med 50 procent eller mer under flera år och den ambitionen finns kvar även i dag när man med marginal passerat 100-miljonersstrecket.
– Ja, vi var lyckosamma i vårt arbete. 2020 ökade omsättningen till 150 miljoner och nästkommande bokslut kommer landa på över 200 miljoner kronor, säger Peter Olsson.
"Växte ur vårt system"
Den snabba tillväxten innebar att nya utmaningar dök upp. Logistiken blev mer komplicerad och den tidigare e-handelslösningen skapade i sig begränsningar för fortsatt offensiv satsning.
– Vi växte ur vårt system helt enkelt. Det var inte byggt för att kunna hantera den komplexitet som vår affärskedja innehåller. Vi insåg därför att vi behövde hitta en e-handelsplattform som levde upp till våra behov här och nu såväl som i framtiden.
Att det till slut blev Askås och inte någon annan leverantör hade flera skäl. Såväl tekniska, funktionsmässiga och rent personliga. I slutändan stod valet mellan en Open source-lösning och Askås high end-paktering Enterprise.
– Vi hade höga krav på funktionalitet som är anpassad just efter oss och många leverantörer har gett svaret att det inte går att lösa. Askås har kunnat utveckla det vi efterfrågat och det var avgörande.
"På ett sätt levererar Askås en färdig box men inställningen och bemötandet är verkligen inte fyrkantigt"
Peter Olsson
Teknikproffset.se är lanserad med Askås Enterprise.
Askås befintliga kundunderlag var också en faktor när Teknikproffset till slut bestämde sig. Att kunna få tillgång till en e-handelsplattform där marknadsledande e-handlare inom olika branscher är med och driver på utvecklingen lockade Peter Olsson och hans kollegor.
– I vår tidigare lösning hängde det mesta på oss då vi var deras största kund. Nu kommer vi till en leverantör med många grymt duktiga e-handlare som tillsammans med Askås ser till att plattformen hela tiden ligger i framkant.
Supplier Integration Hub
Funktionsmässigt har Askås tillsammans med Teknikproffset bland annat utvecklat nya Supplier Integration Hub - SIH. Via SIH styr Teknikproffset integrationer med sina leverantörer och funktionen ger automatiserad inläsning och publicering av information och artikeldata direkt i e-handeln.
– Det här är hjärtat i vår verksamhet. Vi har inte möjlighet att själva lagerföra alla artiklar vi säljer. Därför måste vi hela tiden kunna få in aktuell data från leverantörerna när det gäller saldo, pris och leveranstider, säger Peter Olsson.
Jonas Askås, VD och grundare av Askås menar att den lösningsorienterade grundinställningen har varit en mycket starkt bidragande faktor till Askås framgångar ända sedan starten.
"På Askås har vi alltid haft en stark passion för problemlösning, optimering och utveckling. Vi gillar att utveckla och utvecklas tillsammans med våra kunder, det sitter i vårt DNA helt enkelt"
Jonas Askås
Att Teknikproffset nu blivit kund är ytterligare en bekräftelse på att de produkter och tjänster som Askås erbjuder och levererar attraherar dagens e-handlare.
– Teknikproffset är den perfekta partnern med både behov av en stark e-handelsplattform och ett samarbete där vi kan stödja den fortsatta tillväxten. Vi ska göra allt för att skapa förutsättningar som ger dem möjligheter att uppnå sina mål, säger Jonas Askås.
Peter Olsson är inne på samma linje. På kort sikt och framför allt i ett längre perspektiv ska Teknikproffset utvecklas på alla plan. Fler produkter, fler kunder, nya marknader och ökad omsättning.
– Nu ska vi först sjunka in i den nya plattformen. Men självklart vill vi fortsätta växa och nu får vi också möjligheten att göra det. Sortimentet ska utökas, vi siktar på att dubbla till 100 000 artiklar inom kort. Det känns riktigt bra inför framtiden, säger Peter Olsson.
Stora bilden: Simon Wahlgren, Per Bengtsson och Peter Olsson.