Land Shopping ska få hela landet att växa
LRF Media lanserar marknadsplats på Askås plattform
Efter ett intensivt och ambitiöst projekt lanserades Landshopping.se – en e-handel och marknadsplats på Askås plattform på måndagen. LRF Media är beställare och Askås har utvecklat en marknadsplats där lokala handlare från hela Sverige kan sälja sina produkter.
– Omkring 80 handlare finns på marknadsplatsen i dag men den siffran ökar ständigt, säger Mikael Bergh på LRF Media.
Startpunkten till e-handeln och marknadsplatsen Land Shopping hittar vi sommaren 2017. Mikael Bergh, chef för LRF Medias kommersiella avdelning, tyckte sig ha identifierat en affärsmöjlighet med goda ekonomiska utsikter såväl som rätt grundläggande värderingar.
– Det fanns en tradition bland människor på landsbygden att handla på postorder och analyser visade att en stor del av tidningen Lands läsare redan handlade digitalt för stora belopp. Dessutom är LRF Medias vision att hela landet ska växa och vi insåg att Land Shopping skulle ge lokala entreprenörer möjlighet att faktiskt sälja sina produkter till en väldigt stor målgrupp.
Det huvudsakliga kundunderlaget var och är fortfarande de 500 000 läsare som LRF Medias tidning Land och Land.se når varje vecka. Handlarna är hantverkare, företagare, slöjdare och entreprenörer på landsbygden. Utvecklingen sedan starten för två år sedan har varit god och Mikael Berghs initiala känsla för konceptet var således korrekt.
– Det har fungerat mycket bra och i år har vi ökat försäljningen med drygt 60 procent. Ambitionen är såklart att vi ska fortsätta växa i den farten, säger han.
Sökbarhet och användarupplevelse
Samtidigt som den försäljningsmässiga utvecklingen var positiv kom Mikael Bergh och hans kollegor att relativt snabbt börja se sig om efter en annan teknisk lösning och en ny e-handelsleverantör. En av flera bidragande faktorer till bytet var en önskan att få en direktkontakt med handlarna i plattformen – något som Askås kunde leverera.
– Ja, det var viktigt för oss. Med den nya plattformen ökar vi dessutom användarupplevelsen, får bättre sökbarhet och kan presentera våra produkter på ett mer aptitligt sätt. Vidare kommer vi äga hela kundresan och Askås plattform har många bra och smarta marknadsföringsfunktioner som vi saknat förut, säger Mikael Bergh.
Från Askås sida har Land Shopping-projektet och samarbetet med LRF Media varit positivt på många sätt.
– Vi är jätteglada att LRF Media har valt oss som leverantör till Land Shopping. Ett starkt varumärke, trevliga människor att jobba med och ett utmanande och spännande e-handelsprojekt, säger Askås produktionschef Petra Olsson.
Joakim Carstensen, Gabriella Lundh, Helena Nimbratt, Monika Robertsson, Mikael Bergh och Malin Egelstig.