BRL har medvind både fysiskt och digitalt
Bra produkter till konkurrenskraftiga priser. Kompetens, trovärdighet och ett genuint intresse. Detta är den korta förklaringen till varför BRL Electronics är ett företag i rejäl medvind.
– Det snurrar på riktigt bra för närvarande. Både för våra butiker och för e-handeln, säger försäljningschefen Gustav Winberg.
Sedan 2010 har BRL och Askås samarbetat när det gäller BRL:s växande verksamhet online. Men historien om BRL, eller Bilradiolagret som företaget hette initialt, börjar långt tidigare än så. Det var 1995 som Anders Winberg grundade företaget. Han drog igång import från Asien enligt ”Private-brandning”-konceptet.
De importerade varorna marknadsfördes och såldes under ett eget varumärke och resan mot den verksamhet som BRL har idag hade därmed tagit sin början.
Anders Winberg är idag vd och han jobbar fortfarande kvar aktivt inom BRL, även nu med produkt-import som ett av sina kompetensområden. Sonen Gustav Winberg har också en nyckelposition i företaget som försäljningschef. Gustav blickar tillbaks till BRL:s första år - en tillbakablick som alltså spänner över tre olika decennier.
– Grunden i vår verksamhet har ända sedan starten varit att kapa bort onödiga mellanled. Att jobba med import av bra produkter till rätt pris, det tänket finns kvar även idag, säger Gustav.
Även om affärsidén är densamma så har självklart massor hänt för BRL under den 20-åriga alltjämt pågående resan. BRL sålde tidigt sina produkter via postorder och redan 1997 startades den första webbplatsen som ett skyltfönster och komplement till postorderverksamheten.
E-handels-satsningen låg ännu några år bort och på hela 00-talet var det till stora delar full fokus på försäljningen i butik.
Den första butiken i Örebro fick ganska snabbt sällskap av många fler. Som mest handlade det om 22 fysiska försäljningsställen 2006 - 2007 – från Malmö i söder till Luleå i norr.
Gustav Winberg tillsammans med Peter Gustafsson som jobbat på BRL i 20 år.
Sedan kom finanskrisen och som en given följd av den så bromsades farten för BRL upp – som den gjorde för ekonomin i stort.
Det var i samband med denna utveckling som tankarna på en mer strukturerad och fokuserad närvaro digitalt på allvar dök upp på BRL:s huvudkontor i Örebro.
– Vi rannsakade oss själva lite grann och frågade oss vad som var bäst väg fram för oss. Vi gick tillbaka till vårt grundtänkt - att jobba med bra ljud för bil och hemmet och att verkligen använda vår kunskap och erfarenhet inom import, säger Gustav Winberg.
Vi fick intrycket att Askås var dedikerade och intresserade på riktigt och det ingav förtroende"
Gustav Winberg, försäljningsansvarig
Satsningen på e-handel sjösattes fullt ut 2010 och då var det med Askås som samarbetspartner. Innan BRL valde Askås som plattformsleverantör hade terrängen dock sonderats noggrant under några års tid.
– Redan 2008 träffade vi en del Stockholmbyråer utan att riktigt hitta rätt. Vi kom att välja Askås för att det kändes som en matchning som fungerade. Vi fick intrycket att Askås var dedikerade och intresserade på riktigt och det ingav förtroende, säger Gustav.
Marcus Kindbom är ansvarig för e-handelsverksamheten hos BRL idag. Att man gav Askås uppdraget att ta BRL ut på e-handelsmarknaden på allvar har man inte ångrat.
– Vi har haft en väldigt bra relation med Askås de här åren när det gäller utveckling och support. Och vi har mycket på gång och många idéer även framåt så vi hoppas och tror på ett fortsatt bra samarbete. Vi vill fokusera på det vi är bra på och låta Askås ta hand om det som finns bakom, säger Marcus Kindbom.
Christian Pålerud och David Winberg på BRL:s lager i Örebro.
Utmaningarna för att upprätthålla den rådande positiva trenden finns på flera olika områden. BRL har ett fortsatt tydligt fokus på bolagets fysiska butiker runtom i landet. Kundernas upplevelse där ska bli ännu bättre samtidigt som satsningen på e-handeln också ska intensifieras.
– Det är viktigt att vi fortsätter jobba hårt med kundupplevelsen, både i butikerna och digitalt. Att vi överallt förmedlar vår kompetens. Online ska vi jobba innovativt med filmer, guider och andra typer av content. Det är något som även butikerna kommer att gynnas av, säger Marcus Kindbom.
– Fortsätter vi att lyssna på kunderna och är lyhörda för vad de efterfrågar så har BRL absolut en ljus framtid, säger Gustav Winberg.
Vi på Askås ska göra allt vi kan för att se till så att denna ljusa framtid blir verklighet.
▶ Mer läsning: BRL levererade med Askås Enterprise (2020-12-02)