Bangerhead växer sig starka med Askås
”Driftsäkerhet är nummer ett inom e-handel”
I drygt tio år har Bangerhead förfinat, utvecklat och utökat sin verksamhet. I dag är e-handlaren en av Nordens ledande återförsäljare av hår- och skönhetsprodukter. Askås har levererat funktion, form och inte minst stabilitet sedan starten.
– Driftsäkerhet är nummer ett för en e-handlare och Askås har alltid kunnat flytta fram positionerna, säger Thomas Grabe.
När Bangerhead grundades 2008 var ambitionen för Thomas Grabe och hans kollegor att på sikt ta sig upp till toppen. De första åren handlade dock till stora delar om att lära sig branschen, om entusiasm och glädje. Askås har som sagt varit leverantör och partner sedan första stund.
– Ett av de grundläggande skälen till att vi valde Askås var den låga tröskeln in i systemet samtidigt som det uppenbart gick att nå högre höjder. En plattform är inget man kan byta varje dag, det är bättre att hitta rätt från början, säger Thomas Grabe.
2011 så togs ett beslut om att satsa ordentligt, långsiktigt och målmedvetet. Sortimentet breddades och Bangerhead attraherade externa samarbetspartners och finansiärer. Under hela resan har Askås varit en följeslagare till Bangerhead och vice versa.
Samarbetet med Askås har bestått och stärkts under åren och funktionaliteten i e-handelsplattformen har byggts ut och förbättrats på en mängd olika sätt.
– Plattformen och Askås som företag har alltid utvecklats positivt. Det har funnits en vilja från Askås sida att implementera bättre lösningar och därmed skapa en bättre produkt för oss och våra kunder.
"Driftsäkerheten är nummer ett – inte minst när man växer och kommer upp i stora volymer."
Thomas Grabe, medgrundare Bangerhead
Driftsäkerhet är nummer ett
Thomas Grabe lyfter fram trygghet och stabil drift som en annan helt avgörande framgångsfaktor i den allt mer konkurrensutsatta skönhetsbranschen.
– Driftsäkerheten är nummer ett – inte minst när man växer och kommer upp i stora volymer. En timmes avbrott får snabbt stora konsekvenser med tiotusentals kronor i tappad försäljning, säger Grabe.
Bangerhead har vuxit sedan dag ett och bolaget har på många sätt redan nått upp till den ursprungliga ambitionen. 2018 sprängdes 100-miljonersvallen i omsättning och antal order översteg en kvarts miljon. Under 2019 har Bangerhead snittat 1000 order per dag.
– Vi är nöjda med utvecklingen och samarbetet med Askås. Samtidigt är vi långt ifrån klara. Nästa ”milestone” är en halv miljon order per år och den långsiktiga visionen är att bli nummer ett inom det vi gör, säger Thomas Grabe.