Askås har självklart stöd för alla relevanta möjligheter som Google idag erbjuder och vi hjälper lika självklart till med att få din e-handel rätt ”utrustad” när du vill komma igång med ett eller flera Google-verktyg.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 är Googles nya analysplattform för att spåra, studera och dra slutsatser av besökstrafiken i din webbshop.
GA4 motsvarar det som i den befintliga analysplattformen GA3 gick under namnet Förbättrad e-handel.
Följande spårning ingår:
main-script (Alla sidor)
view_item (Artikelsida)
view_item_list (Artikelgruppssida)
view_item_list (Varumärkessida)
view_item_list (Artikellista)
begin_checkout (Snabbkassan)
add_to_cart (Varukorgen)
remove_from_cart (Varukorgen-Rem)
add_to_cart (Varukorgen-Add)
remove_from_cart (Varukorgen-Sub)
add_to_wishlist (Lägg till i önskelista)
purchase (Tacksida)
Google Ads
Google Ads ger e-handlare möjlighet att utifrån en bestämd budget nå kunder med olika typer av budskap. Du bestämmer vilket mål du har med annonsen – om du vill generera telefonsamtal, få besök i en fysisk butik eller locka kunder till din webbshop.
Du anger hur brett geografiskt du vill annonsera. Från en helt lokal annons till en satsning på att locka kunder globalt. Google Ads presenteras i samband med sökningar som anknyter till dina produkter och tjänster.
Annonserna kan visas som en del av Google Sök, Maps och i Googles nätverk av partnerwebbplatser.
Google har en lång rad riktlinjer och policies gällande annonsering.
Google Dynamic Search Ads
Google Dynamic Search Ads ger e-handlare ännu bättre möjligheter att hitta potentiella kunder än det mer grundläggande Google Ads. Utan Dynamic Ads finns det risk att ett vanligt Ads-konto, även om det hanteras korrekt och med många keywords, kan missa sökningar.
Dynamiska Google-annonser använder innehållet på en sajt för att rikta annonser och hitta potentiella kunder som gör sökningar som verkligen matchar det du erbjuder.
Du behöver inte skapa sökord, en annons genereras med automatik utifrån innehållet på en sajt. Annonsrubriken sätts utifrån sökfrasen och innehållet på målsidan. Annonstexten som presenteras tas från innehållet på samma sida.
Du kan rikta annonser på flera olika sätt. Använd särskilda produktkategorier eller samtliga sidor på webbplatsen som grund. Du kan rikta annonsering utifrån en specifik eller delar av en URL. Det är möjligt att rikta annonsering utifrån en sidrubrik eller sidor som innehåller särskilda ord.
Dynamic Ads lämpar sig särskilt bra för e-handelssajter med ett rikt innehåll utöver produkter.
Google Shopping
Google Shopping kan kortfattat beskrivas som Google Ads med bilder. I Askås kan du mappa dina artikelgrupper mot Googles shoppingkategorier. Per automatik skapas och uppdateras två filer med artikeldata för Google Shopping.
Produktkatalog
Butikens artiklar som ska kunna användas i Google Shoping. Varje artikel märks upp enligt Googles riktlinjer så att den produktdata som ingår i feeden kan användas. Askås har fullt stöd att hantera artiklars varianter som exempelvis storlek, smak, färg. Naturligtvis går det att använda kombinationer av aktiverade valutor, språk och domäner.
För att en artikel ska exporteras behöver den uppfylla Googles regler. Det kan handla om regler kring bild, titel och lagerstatus.
Pris och lager
Endast artiklarnas pris och lager. Den här filen uppdateras mer frekvent.
Dina annonser skapar du och hanterar i ditt Google Merchant Center-konto.
Google Login
Ge dina kunder möjlighet att logga in/skapa konto i din e-handel via sitt Google-konto. Om kunden saknar konto skapas ett vid första inloggning. Har kunden ett befintligt konto mappas detta med Google-kontot.